How to Make Perfect Menu berbuka puasa

Posted on

Menu berbuka puasa. Harap adalah idea menu berbuka puasa untuk korang semua. Bulan puasa kat rumah ni tak perlu lauk banyak – banyak ikut nafsu. Kalau ikut kira, nak makan goreng telur mata kerbau dengan kicap pun dah satu nikmat dah, asalkan dapat isi perut kan.

Menu berbuka puasa Menu berbuka puasa ini berasal dari tumbuhan dengan tekstur kenyal. Anda bisa memasaknya bersamaan dengan gula putih dan sirup. Lagi beberapa hari kita masuk bulan Ramadan kan. You can have Menu berbuka puasa using 22 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Menu berbuka puasa

  1. You need of Tumis labu siam :.
  2. It’s 2 buah of labu siam.
  3. Prepare 5 buah of cabai.
  4. It’s 1 of sium bawang putih.
  5. It’s 2 of sium bawang merah.
  6. It’s of Garam.
  7. It’s of Air.
  8. It’s of Gula.
  9. It’s of Tempe tepung :.
  10. You need 1 papan of tempe.
  11. It’s of Terigu.
  12. You need of Bawang putih.
  13. Prepare of Garam.
  14. You need of Air.
  15. You need of Sambal terasi :.
  16. You need of Cabai merah.
  17. It’s of Cabai rawit.
  18. You need of Gula.
  19. You need of Terasi.
  20. Prepare of Garam.
  21. You need of Micin.
  22. You need of Tomat.

Lepas ini tak adalah bingung nak masak apa lagi. Hmm. macam sedap menu berbuka puasa yang dijual di bazar Ramadan. Tapi bila makan, rasa hampeh dan mengecewakan. Ada yang kurang garam, terlebih manis, atau rasa pelik lain macam.

Menu berbuka puasa step by step

  1. Potong² labu siam, cabai, bawang merah, bawang putih. Tumis cabai dan bawang terlebih dahulu. Lalu masukan labu siam, garam, penyedap rasa, gula dan sedikit air. Tunggu hingga matang lalu sajikan.
  2. Untuk membuat tempe tepung: iris tipis terlebih dahulu, cairkan terigu dengan garam, bawang putih yang sudah dihaluskan dan penyedap rasa. Kemudian masukan tempe satu persatu kedalam adonan teput. Lalu siap untuk di goreng.
  3. Untuk membuat sambal terasi: goreng cabai,bawang putih,bawang merah,terasi dan tomat. Setelah matang tiriskan dan ulek sampai halus. Berikan sedikit garam, gula dan micin. Sambal siap di sajikan.

Saat berbuka pusasa Anda tak harus melulu memasak dengan car digoreng. Sayur Kohlrabi (Labu Siam) Tektur sayur kohlrabi ini sangat mirip dengan labu siam. Biasanya sayur kohlrabi ini disajikan saat berbuka di negara belgia. Setelah lobak merah empuk masukkan lebihan cili padi, serai yang telah diketuk, lengkuas yang dihiris, bawang besar, gula, garam. Khusus kamu pencinta makanan olahan ikan, wajib hukumnya sesekali berbuka puasa dengan menu pepes ikan.